شرایط آزمایش قند خون

ابتدا باید ذکر کرد که اشخاص بالای 40 سال در معرض ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 می باشند که برای کنترل آن باید هر 3 سال یک بار آزمایش قند خون در آن ها صورت گیرد. البته افراد دارای اضافه وزن قبل از سن 40 سال باید هر یک سال یک بار این آزمایش قند خون را اعمال نمایند و از سلامتی خون مطلع شوند.

روش های کنترل قند خون در افراد دیابتی

  • اندازه گیری قند خون ناشتا (FBS)
  • قند 2 ساعت پس از غذا (2hpp)
  • هموگلوبین ای وان سی (Hba1C)
  • اندازه گیری هموگلوبین گلیکوزیله یا همان (Hba1C)

شایان ذکر است که گفته شود تغییرات  و اختلالات هموگلوبین گلیکوزیله چگونگی جلوگیری از قند خون را طی 2 تا 3 ماه گذشته نشان خواهد داد.

اندازه گیری هموگلوبین ای وان سی در ابتدای درمان، می تواند در تعدیل درمان کمک کننده باشد. توصیه می شود که سطح قند خون در ماه قبل تا حدود 50 درصد در مقدار (Hba1C) تاثیرگذار است. وجود بیماری هایی مانند تالاسمی، آنمی سیکل سل، کم خونی، افزایش پلاکت خون، انتقال خون و افزایش اوره خون (اورمی) می تواند در نتایج اندازه گیری  (Hba1C) مداخله ایجاد کنند.

به منظور کنترل قند خون،  (Hba1C) باید دو بار در سال اندازه گرفته شود، ولی اگر قند خون به اندازه کافی کنترل نشده باشد یا روش درمان تغییر کرده باشد این آزمایش باید هر 3 ماه یک بار صورت گیرد.

شرایط-ازمایش-قند-خون

هموگلوبین A1C باید در همه بیماران به دیابت در طول بررسی اولیه، سپس مراقبت های بعدی آن ها مورد ارزیابی قرار گیرد. اندازه گیری قند خون توسط خود فرد و اندازه گیری هموگلوبین A1C در مراقبت از بیماران، هم می باشند. هموگلوبین     A1C  باید حداقل سالیانه دو مرتبه مورد سنجش قرار بگیرد.

باید گفت که افراد در طول سال بنا به دلایل مختلف مجبور به دادن آزمایش قند خون می شوند، که برای این منظور بهتر است که در یک آزمایشگاه خوب این پروسه صورت گیرد.

منظور از ناشتا بودن چیست؟

ناشتا بودن یعنی غذایی یا هرنوع موادی خوراکی که از شب قبل خورده شده باشد باید تا زمان تعیین شده از مصرف آنان پرهیز شود. این کلمه بدان معنا می باشد که حتی آب نیز مصرف نشود . در زمان ناشتا از استعمال دخانیات نیز باید جلوگیری شود.

اگر فرد داروی خاصی را در زمان معین مصرف می نماید، تجویز مصرف آن توسط  پزشک یا مسول آزمایشگاه باید تعیین شود، در غیر این صورت باید  از مصرف آن اجتناب کرد.

آزمایش های مرتبط با ناشتا بودن کدامند؟

  • آزمایش چربی های خون، ناشتا 14 ساعت
  • آزمایش قند خون، ناشتا 21ساعت
  • آزمایش هایی مانند اوره، آنزیم های کبدی، آهن سرم، هورمون ها، ناشتا 21ساعت
  • آزمایش هورمون کورتیزول که ساعت  8صبح یا 5 بعدازظهر صورت می گیرد.
  • پرولاکتین که بسته به نظر پزشک یا مسول آزمایشگاه در ساعت ها و فواصل زمانی خاصی را از افراد می گیرند.
  • اندازه گیری برخی هورمون ها در روزهای مشخصی از ماه بسته به دوره قاعدگی بانوان با نظر پزشک انجام می شود. مانند هورمون های جنسی که مقادیر آن ها در طول روزهای ماه مختلف می باشد.

 در هر صورت بهتر آن می باشد که آزمایشگاه را از وضعیت خود مطلع نمایید.

دو نوبت اندازه گیری قند خون

برای اعمال آزمایش قند خون فرد باید 8 ساعت ناشتا باشد و چنانچه مورد مشکوکی در حین آزمایش یا تشخیص غلط ایجاد شود باید در دو نوبت آزمایش قند خون مجددا صورت گیرد.

قند خون طبیعی چقدر می باشد؟

قند خون طبیعی  افراد بین 70 تا 99 میلی گرم در دسی لیتر می باشد. اگرقند خون بین 100 تا 125باشد، مرحله پیش دیابت می گویند. قند خون ناشتای افرادی که بین 110 تا 126 است را اختلال گلوکز ناشتا ذکر می کنند و اگر قند خون ناشتا دو یا چند بار بالاتر از 126 میلی گرم در دسی لیتر باشد، تشخیص دیابت می باشد. در این صورت باید آزمایش دیابت را اعمال نماید.

کدام بیماری ها نیاز به کنترل مداوم قندخون دارد؟

افزایش قند خون در دراز مدت باعث بروز عوارضی در سیستم قلب و عروق، کلیه ها، چشم و سلسله اعصاب خواهد شد. همه افراد بیش از ۴۰ سال در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می باشند و باید هر ۳سال یک بار تحت آزمایش قند خون قرار بگیرند. افراد دچار اضافه وزنی که حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشند نیز در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند و انجام آزمایشات مکرر قند خون در آن ها باید در سنین زیر ۰ ۴سال یا با فواصل کوتاه تر (هر2 سال یکبار) انجام گیرد.

برخی از خدمات آزمایشگاه دکتر قاضی عسگر

آزمایش تیروئید

تست های غربالگری دوران بارداری

آزمایش های قبل از ازدواج

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم

با تشکر، مدیریت سایت آزمایشگاه خوب در اصفهان


جراحی فوق تخصص پلاستیک آزمایش ,ناشتا ,اندازه ,صورت ,گیرد ,هموگلوبین ,اندازه گیری ,صورت گیرد ,ناشتا بودن ,گیری هموگلوبین ,صورت باید ,ناشتا 21ساعت آزمایش منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

آموزش پرورش بوقلمون برگزاری جشن تولد | تشریفات و خدمات مجالس تولد یا حسین مهر سعادت (عرفان قرآنی - گلچین تفسیر صفی، سرودۀ صفیعلی‌شاه، با تلفیقاتی از تفسیر نَسَفی) طبق ترتیب نزول سوره ها عسل بانو اتحاد همه ی تی امی ها gooyesh language institute کلش